Teaching in Social Work and Human Rights

weaving paths of resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70444/2025v2n105

Keywords:

Human Rights; Social Work; Professional Training

Abstract

This article discusses the interrelationship between human rights and professional education in Social Work in Brazil. Based on the 1988 Federal Constitution, which establishes human dignity as a fundamental principle, the study analyzes the role of Social Work in ensuring these rights and the challenges faced in the context of social inequalities and neoliberal policies. The evolution of the profession is explored, from its initial welfare-oriented character to its consolidation as a critical practice committed to social justice. Additionally, the influence of curricular guidelines on the education of social workers is examined, highlighting the centrality of human rights in teaching, research, and professional practice. The integration of theory, practice, and research is emphasized as a key element of academic qualification, underscoring the role of the Brazilian Association for Teaching and Research in Social Work (ABEPSS) in defining educational guidelines in the field. The article concludes that Social Work education must ensure a critical approach committed to social transformation, preparing professionals capable of advocating for human rights and equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Claudia Lima Monteiro, Federal University of São Paulo

    PhD, Master and Graduate in Social Work. Specialist in Workers' Health, Impacts of Violence on Health, Health Management and Labor Economics and Unionism. Experience working in the areas of Public Health, Housing and Social Expertise. Professor of undergraduate courses in Social Work and specializations in Occupational Health and Permanent Health Education.

References

ABEPSS. Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social. Diretrizes gerais para o curso de Serviço Social. 1996. Disponível em: https://www.abepss.org.br. Acesso em: 23 set. 2024.

ABPESS. Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social. Quem Somos. s.d., sp. Disponível em: https://www.abepss.org.br/quem-somos-1 Acesso em: 20 set 2024

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 23 set. 2024.

CABRAL, Maria do Socorro Reis. A primeira escola de Serviço Social no cenário educacional brasileiro na contemporaneidade: breves notas. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 128, p. 173-177, jan./abr. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/sPD47d3jBL8BLG6KZgcgP7K/?format=pdf&lang=pt Acesso em 20 set. 2024.

CFESS. Conselho Federal de Serviço Social. Código de Ética do Assistente Social. Brasília: CFESS, 1986. Disponível em: https://www.cfess.org.br/arquivos/CEP_1986.pdf Acesso em 20 set. 2024.

CFESS. Conselho Federal de Serviço Social. Código de Ética do Assistente Social. Brasília: CFESS, 1993. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/Codigo_Etica.pdf. Acesso em: 23 set. 2024.

IAMAMOTO, Marilda Vilela. Serviço Social na Contemporaneidade: Trabalho e Formação Profissional. São Paulo: Cortez, 2007.

IAMAMOTO, Marilda Vilela; CARVALHO, Raul de. Relações Sociais e Serviço Social no Brasil: Esboço de uma Interpretação Histórico-Metodológica. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

IAMAMOTO, Marilda Vilela. O Serviço Social na contemporaneidade: trabalho e formação profissional. São Paulo: Cortez, 2015.

MONTEIRO, Claudia Lima. Graduação em Serviço Social: A historicidade de uma profissão culturalmente direcionada para mulheres In: Org: Felipe Dutra Asensi. Ciência e Produção do Conhecimento. Rio de Janeiro, Pembroke Collins, 2021.

NETTO, José Paulo. Ditadura e Serviço Social: uma análise do Serviço Social no Brasil pós-64. São Paulo: Cortez, 1996.

NETTO, José Paulo. Capitalismo Monopolista e Serviço Social. São Paulo: Cortez, 2011.

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em: https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHR/Documents/UDHR_Translations/por.pdf. Acesso em: 23 set. 2024.

Raichelis, Raquel. O assistente social como trabalhador assalariado: desafios frente às violações de seus direitos. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 107, p. 420-437, jul./set. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/xJZpht8LVT96vSvn7cPNQMR/?format=pdf&lang=pt Acesso em 23 set 2024.

SPOSATI, Aldaíza. A Seguridade Social e a Política Social Brasileira. São Paulo: Cortez, 2017.

Published

2025-06-30

Data Availability Statement

No research data

How to Cite

Teaching in Social Work and Human Rights: weaving paths of resistance. Revista ANPPREV de Seguridade Social, Brasília, DF, v. 2, n. 1, p. 1–12, 2025. DOI: 10.70444/2025v2n105. Disponível em: https://rass.anpprev.org.br/index.php/RASS/article/view/25.. Acesso em: 1 jul. 2025.

Similar Articles

1-10 of 17

You may also start an advanced similarity search for this article.